Weg Lunch! - Reisverslag uit Galaha, Sri Lanka van Mara Jorritsma - WaarBenJij.nu Weg Lunch! - Reisverslag uit Galaha, Sri Lanka van Mara Jorritsma - WaarBenJij.nu

Weg Lunch!

Door: Mara

Blijf op de hoogte en volg Mara

17 Mei 2014 | Sri Lanka, Galaha

Dit is een verhaal over meditatie.. en de geslachtsdelen van apen:

Ik ben net terug van 5 dagen mediteren bij retreatcentrum Nilambe, ergens in de bergen ten zuiden van Kandy. De bus naar het centrum toe ging over kleine weggetjes dwars door de bergen, langs watervallen en houten huisjes. Onder aan een hoge berg moest ik een tuktuk nemen, die me vervolgens omhoog vervoerde langs paden waar ik spontaan angstig van moest lachen, zo diep was de afgrond onder ons! Bovenop de berg lag Nilambe. Dit boeddhistische centrum staat onder leiding van Upul, een hele vriendelijke en verlegen leraar. Helaas kon ik hem eerst niet vinden omdat ik op een moment kwam dat iedereen een loopmeditatie aan het doen was. Ik had mooi de gelegenheid om even rond te kijken! Wat een uitzicht! Nevel drapeerde zich over de bergen en tempels aan de andere kant van de vallei, en het centrum zelf bevatte heel veel mooie tuintjes met aloe vera, mangobomen, jackfruit bomen, klimop en trappetjes naar verborgen zithoekjes. Dit alles omgeven door het heerlijke geluid van STILTE, want in het centrum zelf mag je niet praten.

Toen Upul eenmaal arriveerde werd ik naar mijn kamer geleid door een vrouw die daar ook mediteerde (mannen mogen het gedeelte voor vrouwen niet in!). Ik kreeg een stenen kamertje toegewezen met een stenen bed waar een matrasje op lag van misschien 2 centimeter. Ook kreeg ik een kaarsenstandaard, vijf kleine kaarsjes en een doosje lucifers, want elektriciteit was er niet. Ik werd in stilte achtergelaten met de boodschap dat de eerstvolgende meditatie om 14:00 begon. Ik keek naar de muur waarop het rooster hing:

04.45am Wake-up Gong
05:00am Group Meditation
06:00am Tea
06:30am Mindfulness In Motion *
07.30am Breakfast
08:00am Working Meditation
09.30am Group Meditation(standing/sitting/walking)
11:00am Outdoor Meditation
12:00pm Lunch
12.30pm Library & Rest
02.00pm Walking Meditation
02.30pm Group Meditation
03.30pm Tea & right speech
04.00pm Mindfulness In Motion
05.00pm Individual practice & / or Working Meditation
06.15pm snack
06.45pm Chanting and Group Meditation
08.00pm Group Discussion or silence in your rooms

Dit was mijn rooster voor de komende dagen. Ik heb erg genoten van mijn tijd in Nilambe. Het leven zonder elektriciteit was heerlijk, de stilte ZEER welkom, en het feit dat er werkelijk ruimte was ingepland voor meditatie en mindful movements zorgde ervoor dat ik mijn eigen centrum weer kon vinden. Het enige nadeel was dat ik blijkbaar middenin een Sri Lankaans retreat was gevallen! Hierdoor waren veel dingen in het Sinhalees waardoor ik af en toe echt zelfstandig moest zijn en mijn eigen plan moest trekken. Gelukkig was dit geen probleem. Ik had steun bij lieve andere buitenlandse mensen, zoals de vrouw die mij eerst rondleidde - wij bleken in dezelfde ruimte te slapen en hebben s nachts vaak stiekem urenlang gepraat. Ook was er een hele lieve oude man uit Finland met chronische lachrimpels rond zijn ogen. In stilte deelde we vaak elkaars gezelschap tijdens het eten waardoor het toch opeens "gezellig" voelt, ook al praat je niet.

De leukste dag vond ik eigenlijk donderdag, omdat ik me toen helemaal niet kon concentreren en constant de slappe lach kreeg! Dit kwam door de apen, die rond het middageten kwamen opdagen. Wat een stelletje rebelse bandieten zijn dat! Ik zat daar mindful mn individuele-outdoor-meditatie te beoefenen, gaat er eentje pal voor me neus aan z'n geslachtsdelen lopen krabben. Mijn ademhaling schoot er hierbij even in. Ook het middageten was een grote grap: door het Sinhalese retreat was het eten heel pittig gemaakt waardoor ik niks kon eten. Snel vertrok ik weer naar mijn kamer waar ik nog wat crackers en een appel in mijn backpack had zitten. Ik ging op mijn kleine verandaatje zitten en nam een hap van mijn appel, niet wetende dat er op dat moment zo een 20 apen op mijn dak zaten. Ik keek naar rechts en zag mijn crackers opeens in een flits verdwijnen. Ook mijn appel werd uit mijn handen gerukt. Weg lunch! Dan maar vasten. De meditatie om 14:30 werd begeleidt door apen die op het dak aan het ravotten en het krijsen waren. Ik kon m'n lach nauwelijks inhouden, mede omdat de Sinhalese mensen zo een strak chagrijnig gezicht konden houden en net deden of ze in opperste concentratie zaten. Toen ik mijn ogen opendeed en bij het raam een aap zag hangen, gaf ik het maar op en ben ik buiten naar de apen blijven kijken, die elkaar in groepjes lekker aan het ontluizen waren. Geweldig!

Upul heeft me geleerd dat je door middel van vriendelijkheid en liefde jezelf veel sneller terug kan leiden naar de stilte, in plaats van jezelf steeds dwingen om aan niks te denken. Het was voor mij een hele waardevolle week en ik voel me zeer geïnspireerd.

Verder heb ik niet veel te vertellen omdat ik de laatste weken alleen maar heb gewerkt en vooral veel aan school heb gezeten om alle projecten af te maken. Nog twee weken en dan zit mijn stage erop!

Hoop dat alles goed gaat met jullie,
Tot snel!
<3

  • 17 Mei 2014 - 10:34

    Joost:

    Snel voorbij gegaan, nog veel plezier de laatste 2 weken :)

  • 17 Mei 2014 - 11:15

    Louise:

    Lieve Mara,

    De lachkick verspreidde zich spontaan naar Holland, een week later. Ha ha. Zie het helemaal voor me! Een herinnering om te koesteren en nooit te vergeten. Heel veel succes met de laatste weken 'school'....

    Veel liefs,
    mam

  • 17 Mei 2014 - 15:38

    Clare:

    Lieve Mara,
    Klinkt goed! Je kunt zo leuk schrijven dat ik het al helemaal voor me zie!
    Goed even tot die stilte te komen voor je weer geleefd wordt door je werk en school en...
    Nog een week en dan genieten van het reizen!
    Je voelt je vast een rijk mens met al deze ervaringen?!
    Geniet er nog even van en dan zien we je weer!!!!
    Greetz, Clare

  • 18 Mei 2014 - 21:45

    Gerlof:

    Geweldig verhaal. Wat weer een belevenis en mooie ervaringen.
    And.....
    When there are monkeys on the roof ..... call your grocery a garage...
    That is your lesson for today my daughter

    Liefs van Pap

  • 20 Mei 2014 - 10:47

    Dorien Van Den Berg:

    Apen kijken is ook meditatie.... je blijft er mee in het NU.
    Dus lekker doen ;-)

  • 21 Mei 2014 - 20:22

    B55:

    Prachtige ervaring daar met die apen, Mara !
    Nog een fijne laatste tijd daar.
    Big hug, B55

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mara

Dit is het blog waar ik mijn reis naar Sri Lanka (en wellicht komende reizen) ga documenteren :)

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 6815

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 10 Juli 2014

Home of Hope, Sri Lanka

Landen bezocht: